Minggu, 14 Maret 2010

Tidak Ada Paksaan dalam Agama

Ada orang yang mengimani sebuah kepercayaan lantaran tergiur pesona material atau paksaan dari pihak lain. Jika orang seperti ini tersedar dan mengetahui mana yang benar mana yang salah, maka ia akan langsung beralih dari kepercayaan itu dengan sikap tegas dan keras. Oleh kerana itu, Islam tidak mengajarkan paksaan dalam agama.

Allah berfirman, "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama Islam. Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar dari jalan yang salah...." (Al-Baqarah: 256)

"Serulah (manusia) ke jalan Rabbmu dengan hikmah dan mau'izhah hasanah, dan bantahlah mereka dengan bantahan yang lebih baik." (An-Nahl: 125)

"Dan bersabarlah kalian bersama-sama orang yang menyeru Rabbnya dipagi dan senja hari dengan mengharap keredhaan-Nya." (Al-Kahfi: 28)

"Maka berilah peringatan, kerana sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberiperingatan. Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka." (Al-Ghasyiyah: 21- 22)

"Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari Bani Israil (yaitu), 'Janganlah kalian menyembah selain Allah, dan berbuat baiklah kepada ibu, bapak, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, serta ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia, dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat...." (Al-Baqarah: 83)

Inilah dasar-dasar penyebaran dakwah islamiah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pages

Daftar Blog Saya

  • BERFIKIRLAH SEBELUM BERBUAT MAKSIAT - Seorang laki-laki datang kepada Ibrahim bin Adham rahimahullah, Dia berkata: “Ya Aba Ishaq, aku sering berbuat maksiat. Katakan sesuatu kepadaku sebagai ...
    13 tahun yang lalu
  • - الحمد لله الذى أنزل الفرقان على عبده ليكون للعالمين نذيراً.. والصلاة والسلام على محمد بن عبد الله، الذى أرسله ربه شاهداً ومبشراً ونذيراً، وداعياً إلى الله...
    14 tahun yang lalu